Vánoční inspirace

Pohodlně se usaďte, připravte si třeba dobrý čaj a podívejte se na vánoční tipy, které jsme pro vás připravili.

Stříbrné vánoční dny v Letňanech

Ode dneška až do neděle nás najdete na výstavišti v Letňanech. Každý den od 10 hodin v hale 2, stánek B09.

Šalvěj keřovitá (Salvia officinalis)

Šalvěj lékařská je silně desinfekční bylina své uplatnění proto nalézá při léčení zažívacích problémů, špatně hojících se ran ale také jako lék při onemocnění horních cest dýchacích.

Šalvěj lékařská

Účinky šalvěje lékařské

• Desinfekční
  • Stahující
  • Potlačuje pocení

Šalvějový čaj se používá jako prostředek proti kašli, bolesti v krku a pomáhá při léčbě astmatu, zánětu horních cest dýchacích.

Šalvějový nálev se také využívá k utlumení průjmu, zlepšuje chuť k jídlu a podává se i jako lék na záněty sliznic.

Díky svým desinfekčním účinkům se používají šalvějové obklady na hojení špatně hojících se ran nebo ve formě kloktadla šalvěj léčí afty a zanícené dásně.

Šalvěj lékařská je 20 – 80 cm vysoká bylina až polokeř. Listy šalvěje jsou vstřícné, podlouhle vejčité a jemně vroubkované. Květy jsou modrofialové někdy až do bíla. Šalvěj má typickou kořeněnou vůni.

Drogou šalvěje jsou listy, nať nebo celá nekvetoucí nedřevnatá nadzemní část

Účinné látky šalvěje jsou silice s tujonem, hořčiny a třísloviny.

Šalvěj roste planě především v teplých oblastech na suchých půdách. U nás se převážně pěstuje. Pochází ze středomoří.

Ideální období pro sběr šalvěje je květen až červen.